Overzicht van de statuten
Coördinatie statuten: ondernemingsnummer: 416 917 777
Hoofdstuk I. Naam - Zetel
Artikel 1
De vereniging zal de naam dragen van "OOST-VLAAMSE UNIE VOOR FOTOGRAFIE", afgekort als OVU. Deze naam moet voorkomen in alle akten, facturen, aankondigingen, bekendmakingen, brieven, orders, websites en andere stukken, al dan niet in elektronische vorm, uitgaande van een rechtspersoon, onmiddellijk voorafgegaan of gevolgd door de woorden "vereniging zonder winstoogmerk" of door de afkorting "vzw", samen met volgende gegevens: de nauwkeurige aanduiding van de zetel van de rechtspersoon, het ondernemingsnummer, het woord "rechtspersonenregister" of de afkorting "RPR", de vermelding van de rechtbank van de zetel van de rechtspersoon, en in voorkomend geval, het e-mailadres en de website van de rechtspersoon.
Artikel 2
De zetel is gevestigd in het in het Vlaamse Gewest op het volgende adres: Rijsenbergstraat 130 te 9000
Gent.
Het Bestuur is bevoegd om de maatschappelijke zetel binnen België te verplaatsen binnen hetzelfde
taalgebied.
Hoofdstuk II. Doelstellingen van de vzw
Artikel 3
De Unie heeft als doel:
- De verspreiding van de fotografie als culturele activiteit en als creatieve vorm van vrijetijdsbesteding in de provincie Oost-Vlaanderen te bevorderen.
- Door typische fotografische activiteiten de betrekkingen onder de kringen te verbeteren door beoordeling en uitwisseling van foto’s onder welke vorm ook.
- De groepen te vertegenwoordigen bij andere provinciale, nationale en internationale verenigingen.
- Als gesprekspartner op te treden bij alle openbare besturen en instellingen, zonder exclusiviteitsrechten.
- De aangesloten kringen en hun leden te vertegenwoordigen bij het oplossen van hun problemen inzake auteursrechten.
Zij kan alle daden stellen die rechtstreeks of onrechtstreeks betrekking hebben op haar doelstellingen.
Zij kan medewerking verlenen aan alle gelijkaardige activiteiten.
Hoofstuk III. Duur - Leden
Artikel 4
De vereniging is opgericht voor onbepaalde duur en kan op elk moment ontbonden worden.
Artikel 5
Het aantal leden is onbeperkt. Het bedraagt minimum vijf leden.
Artikel 6
De leden zijn:
De groepen met al dan niet rechtspersoonlijkheid die voldoen aan de volgende voorwaarden: a) een groep
zijn met een gelijkaardig doel zoals hierboven vermeld onder artikel 3.1 en 2 en b) die toegelaten zijn
door de Algemene Vergadering.
In de vereniging zijn er ook aangesloten individuele leden die niet stemgerechtigd zijn.
Artikel 7
- De leden mogen zich op elke ogenblik uit de OVU terugtrekken door hun ontslag schriftelijk te zenden naar de maatschappelijke zetel.
- Een lid is ambtshalve ontslagnemend wanneer het, na een schriftelijke aanmaning, zijn bijdrage niet betaald heeft op uiterlijk 31 januari van het nieuwe werkingsjaar.
-
Een lid dat een ernstige inbreuk pleegt op de statuten of de regels van de eer of de welvoeglijkheid
of wiens lidmaatschap nadeel berokkent aan de OVU kan door de Algemene Vergadering
uitgesloten worden.
Dit lid moet gehoord worden in zijn verweermiddelen en de beslissing moet genomen worden met een aanwezigheidsquorum van twee derden en met twee derden van de uitgebrachte stemmen. De uitsluiting wordt effectief de derde dag na het notificeren van de beslissing van de Algemene vergadering aan het lid.
Artikel 8
De leden, het ontslagnemend of uitgesloten lid, evenals hun rechtsopvolgers kunnen onder geen enkel beding aanspraak maken op het maatschappelijk bezit.
Hoofstuk IV. Bijdragen
Artikel 9
De bijdrage wordt elk jaar vastgesteld door de Algemene Vergadering. De jaarlijks bijdrage mag echter de 250 euro niet overschrijden.
Hoofstuk V. Algemene vergadering
Artikel 10
De Algemene Vergadering is bestemd voor alle leden. Zij wordt voorgezeten door de voorzitter van het Bestuursorgaan.
Artikel 11
De Algemene Vergadering komt minstens eenmaal per jaar samen en dit in de loop van het eerste
kwartaal.
De leden worden opgeroepen door de voorzitter, ten minste 20 dagen voor de vergadering, per gewone
brief of e-mail. Bij de uitnodiging zal de plaats, dag en uur vermeld worden alsmede de documenten die
nodig zijn om rechtskundig te kunnen vergaderen.
Artikel 12
Een Algemene Vergadering wordt bijeen geroepen door:
- het bestuur
- of door een schriftelijk verzoek van één vijfde van de leden. Dit verzoek moet nauwkeurig de punten vermelden die op de dagorde geplaatst worden.
Artikel 13
- Om geldig te kunnen vergaderen moet de helft van de aangesloten leden aanwezig zijn, tenzij het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen van 23 maart 2019 (hierna ‘WVV’ genoemd) of de statuten anders bepalen.
- Indien het vereiste aantal leden of vertegenwoordigers niet aanwezig zijn, kan een tweede vergadering bijeengeroepen worden. Die kan geldig beraadslagen en besluiten en wijzigingen aannemen ongeacht het aantal aanwezige of vertegenwoordigde leden. Deze tweede vergadering mag niet binnen de 15 dagen, volgend op de eerste vergadering, worden gehouden.
- Leden die niet op de vergadering aanwezig kunnen zijn, kunnen door andere leden vertegenwoor- digd worden.
- Elk lid kan maximum één volmacht dragen.
Artikel 14
Tenzij het ‘WVV’ of deze statuten er uitdrukkelijk anders over beschikken:
- Worden alle beslissingen bij eenvoudige meerderheid der stemmen genomen. Bij staking van de stemmen is de stem van de voorzitter van het Bestuur of zijn plaatsvervanger beslissend.
- Bij afwijking vereisen de beslissingen tot wijziging der statuten, uitsluiting van leden en ontbinding van de vereniging, een twee derden meerderheid.
Artikel 15
Tot de bevoegdheden van de Algemene Vergadering behoren:
- het toelaten of uitsluiten van leden
- het benoemen en het afzetten van de bestuurders
- het goedkeuren van de rekeningen
- het goedkeuren van de begrotingen,
- het vaststellen van de jaarlijkse bijdrage
- het wijzigen van de statuten
- het ontbinden van de vereniging
Artikel 16
Het verslag van de Algemene Vergadering wordt binnen de dertig dagen na de vergadering aan elk lid toegestuurd. Het originele wordt door de voorzitter en de secretaris ondertekend en op de zetel van de vereniging bewaard. Het kan ten alle tijde door de leden ter plaatse ingezien worden.
Artikel 17
Elke wijziging van de statuten, elke benoeming, ontslag of afzetting van een bestuurder moet binnen de maand in de bijlage van het Belgisch Staatsblad gepubliceerd worden.
Artikel 18
De interne werking en alle door de statuten niet voorziene gevallen worden beschreven in een Intern Reglement. Het Intern Reglement kan ten alle tijde gewijzigd worden.
Hoofstuk VI. Het Bestuursorgaan
Artikel 19
Het Bestuursorgaan of kortweg ‘Bestuur’ wordt samengesteld uit ten minste 2 en ten hoogste 10 leden.
De leden van het Bestuur worden op een Algemene Vergadering gekozen tussen de personen, die hun kandidatuur minstens 10 dagen voor de Algemene Vergadering, schriftelijk op de maatschappelijke zetel hebben ingediend.
Indien en zolang het Bestuur bestaat uit 2 bestuurders, verliest elke bepaling die aan een lid van het Bestuur een doorslaggevende stem toekent, van rechtswege haar werking.
Artikel 20
De duur van het mandaat is zes jaar. De uittredende bestuurders zijn herkiesbaar.
Artikel 21
Het Bestuur beschikt over de ruimste bevoegdheden om beslissingen te nemen en de vereniging te beheren. Het kan alle daden stellen die niet uitdrukkelijk door de wet of deze statuten voorbehouden zijn aan de Algemene Vergadering.
Artikel 22
De vergadering van het Bestuur wordt bijeengeroepen en voorgezeten door de voorzitter of bij verhindering door de ondervoorzitter. De Raad beraadslaagt geldig indien ten minste de helft van de leden aanwezig is. De beslissingen worden genomen bij eenvoudige meerderheid.
Artikel 23
Een bestuurder die afwezig blijft zonder geldige reden op drie opeenvolgende vergaderingen van het Bestuur, kan op de algemene vergadering als ontslagnemend voorgedragen worden.
Artikel 24
Alle notulen van de vergaderingen worden ondertekend door de Voorzitter en de Secretaris of indien ze verhinderd zijn door twee bestuurders.
Artikel 25
Het uitoefenen van de functie van bestuurder is gratis. De bestuurders zijn slechts aansprakelijk voor het uitoefenen van hun mandaat en nemen geen andere persoonlijke verplichtingen op.
Artikel 26
Kandidaat bestuursleden moeten lid zijn van een aangesloten vereniging. Ook externen kunnen hun kandidatuur stellen als bestuurslid.
Artikel 27
Een lid van het Bestuur dat een ernstige inbreuk pleegt op de statuten of op de regels van de eer of de
welvoeglijkheid, of wiens lidmaatschap nadeel berokkent of kan berokkenen aan de OVU kan door een
Algemene Vergadering uitgesloten worden. Dit lid moet gehoord worden in zijn verweermiddelen en de
beslissingen moeten genomen worden door twee derden van de aanwezige leden én met twee derden
van het aantal uitgebrachte stemmen.
De uitsluiting wordt effectief de derde dag na het notificeren van de beslissing van de Algemene
Vergadering aan het betrokken lid.
Artikel 28
De vereniging wordt in rechte, als aanlegster en als verweerster vertegenwoordigd door een afgevaardigde van de Raad van Bestuur.
Hoofdstuk VII. Verschillende
Artikel 29
Het maatschappelijk jaar begint op 1 januari en eindigt op 31 december.
Artikel 30
Bij ontbinding van de vereniging wordt het saldo ter beschikking gesteld van een vereniging/vereni-
gingen die een gelijkaardig doel nastreeft/nastreven of aan een liefdadig doel, maar elke vorm van
verdeling onder de particuliere leden is uitgesloten.
Geen enkel particulier lid, noch de erfgenamen of rechthebbenden van een overleden lid, kunnen enige
aanspraak laten gelden of uitoefenen op het bezit van de vzw en evenmin de betaalde bijdragen
terugvorderen.
Deze uitsluiting van rechten op het bezit van de vzw geldt te allen tijde: tijdens het lidmaatschap, bij
beëindiging van het lidmaatschap om welke reden, bij ontbinding van de vzw, enz.
Artikel 31
Voor alle gevallen, die niet voorzien zijn door de statuten zijn de beschikkingen van het ‘WVV’ en de toekomstige uitvoeringsbesluiten van toepassing.
Aldus goedgekeurd door de Algemene Vergadering in zitting van 06 september 2023.
Get. F. Van Vlaenderen, Voorzitter-Bestuurder.
Get. H. D’Haeseleer, Secretaris-Bestuurder.